Prof.'in Dr. Katja Adl-Amini

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Work S1|13 5
Alexanderstraße 6
64283 Darmstadt

  • Empirical research on teaching
  • Coping with heterogeneity when teaching
  • Peer tutoring / collaborative learning
  • Professionalising teaching staff for inclusive education
  • Inclusion in a school context
  • Creation of and dealing with difference / heterogeneity in the school context
Since 2024 Full Professor (W3) in School Education with a focus on Heterogeneity, Technical University of Darmstadt, Department of Human Sciences, Institute of General and Vocational Education
2020 – 2024 Assistant Professor (W2) in School Education with a focus on Heterogeneity, Technical University of Darmstadt, Department of Human Sciences, Institute of General and Vocational Education
2020 – present Assistant Professor (W2) in School Education, with a focus on Heterogeneity, Technical University of Darmstadt, Department of Human Sciences, Institute of General and Vocational Education
2019 – 2020 Assistant Professor (W1) in Educational Sciences, with a focus on Inclusive Education and Socialisation Processes, Justus Liebig University Gießen, Faculty of Social Sciences and Cultural Studies, Institut für Förderpägagogik und Inklusive Bildung (Institute for Special Education and Inclusive Education)
2015 – 2019 Research Associate at the Arbeitsstelle für Diversität und Unterrichtsentwicklung – Didaktische Werkstatt (Institute for Diversity and Curriculum Development), Faculty of Educational Sciences, Goethe University Frankfurt, in the project LEVEL (Developing Teacher Education through Networking) – 75% part-time
2016 – 2017 Maternity leave (9 months)
2015 Ph.D. in Educational Sciences at the Goethe University Frankfurt, Thesis title: Tutorielles Lernen im naturwissenschaftlichen Sachunterricht der Grundschule – Umsetzung und Wirkung (Peer Tutoring in Primary School Science Education – Implementation and Effectiveness)
2010 – 2015 Research Associate at the Leibniz Institute for Research and Information in Education (DIPF) in the project IGEL (Individual Support and Adaptive Learning Environments in Primary Schools) at the Research center IDeA (Individual Development and Adaptive Education of Children at Risk)
2013 Maternity leave (8 months)
2008 – 2009 Research Associate at the Department of Special Education at the University of Fribourg (Switzerland), Institute of Special Education at School
2006 – 2008 Teacher at the Heilpädagogische Schule Zürich (School for children and adolescents with special educational needs), City of Zurich, Institute for Integration
2005 2nd State Examination as a Special Education Teacher at the Studienseminar GHRF Frankfurt (Institute for Teacher Training, Frankfurt am Main)
2003 1st State Examination as a Special Education Teacher at the University of Marburg (specialisation in Cognitive Development and Language, and German)
EINGELADENE VORTRÄGE
  • Schul-Lockdown – und dann? Formative Diagnostik bei der Begleitung zurück ins schulische Lernen
    (2021). Netzwerkkonferenz Inklusion VII. Hessische Lehrkräfteakademie, Frankfurt (Zoom).
  • Reden über Unterricht – Chancen und Grenzen von Peer Feedback in der Seminararbeit (2021). Keynote
    41. BaSS-Tagung. TU Darmstadt (digital).
  • Kooperation von Lehrkräften: Aktuelle Befunde und Implikationen für die Lehrkräftebildung (2019).
    (gemeinsam mit Prof.‘in Dr. Hardy) Hessische Lehrkräfteakademie, Frankfurt.
  • Kooperatives Lernen. Abteilung für Bildungsqualität und Evaluation (Projekt SteG) (2017). DIPF,
    Frankfurt am Main.
  • Project IGEL: Individual support and adaptive learning environments in primary school. KIND-Seminar:
    Seminars in Neurodevelopmental Disorders (2011). Karolinska Institutet/KIND, Stockholm, Schweden.
  • SOKO Autismus: Förderung der Sozialen Kompetenz bei Menschen mit Autismus-Spektrum-Störungen
    (ASS) (2010). Universität Freiburg, Schweiz.
Tagungsbeiträge
  • Adl-Amini, K., Gasterstädt, J. & Behnke, N. (2021). Verfahren zur Feststellung sonderpädagogischen
    Förderbedarfs Eine Analyse aus Sicht der Street Level Bureaucracy. 2. Jahrestagung des Netzwerks Bessere
    Rechtsetzung und Bürokratieabbau, Tübingen (digital).
  • Adl-Amini, K.; Gasterstädt, J.; Kistner, A. & Klenk, F.C. (2021). Projekt InDiVers: Inklusive Diagnostik in
    Verfahren zur Feststellung sonderpädagogischen Förderbedarfs? Zwischen angemessener Förderung und
    institutioneller Diskriminierung. DGfE Sektion Sonderpädagogik, Würzburg (digital).
  • Gasterstädt, J. & Adl-Amini, K. (2021). Aushandlungsprozesse sonderpädagogischen Förderbedarfs. DGfE
    Sektion Sonderpädagogik, Würzburg (digital).
  • Adl-Amini, K. (2021). Symposium: Reflektierte Normativität – normierte Reflexivität? Empirische
    Zugänge zu Reflexivität – Möglichkeiten und Grenzen. DGfE Sektion Schulpädagogik, Osnabrück
    (digital).
  • Adl-Amini, K. & Seifert, A. (2021): Normative Setzungen bei der Operationalisierung von Reflexion. DGfE Sektion Schulpädagogik, Osnabrück (digital).
  • Kucharz, D.; Bräu, K.; Adl Amini, K.; Akbaba, Y.; Billion, L.; Bonanati, M.; Gasterstädt, J.; Hackbarth, A.;
    Huth, M.; Katzenbach, D.; Kistner, A.; Müller, A.; Schlickum, C.; Skorsetz, N.; Vogel; R. (2021). Inklusion
    im Spannungsfeld von Meritrokatie und egalitärer Differenz. 3. Tag der Rhein-Main-Universitäten, Mainz
    (digital).
  • Adl-Amini, K., Baier-Mosch, F. & Kunter, M. (2021). New insights into primary school teachers’
    perspectives on challenges, difficulties and conflicting demands associated with small group learning.
    ECER, Genf (digital).
  • Adl-Amini, K., Meßner, M. T. & Hardy, I. (2021). Fostering Reflection and Belief Change in Teacher
    Education: Simulation of Decision Making within Inclusive Education. EARLI, Gothenburg (digital).
  • Gasterstädt, J. & Adl-Amini, K. (2021). Aushandlungsprozesse sonderpädagogischen Förderbedarfs:
    Zwischen Bildung und Förderung. 4. Arbeitstagung der DGfE-AG Inklusionsforschung, Halle (Zoom).
  • Adl-Amini, K. Burgwald, C., Haas, S., Beck, M., Chihab, L., Fetzer, M., Niesen, H., Sührig L. & Hardy, I.
    (2021). Fachdidaktische Perspektiven auf Inklusion. Videobasierte Schulung der Professionellen
    Unterrichtswahrnehmung in Bezug auf Teilhabebarrieren und -strategien. Lehren und Forschen mit Videos
    in der Lehrkräftebildung: Eröffnung des bundesweiten Meta-Videoportals, Münster (digital).
  • Adl-Amini, K. (2020). Symposium: Optimierungsanspruch „Inklusion“? – Bearbeitung von Widersprüchen
    auf verschiedenen Ebenen des Schulsystems. DGfE, Sektion Sonderpädagogik, Köln (Zoom).
  • Kistner, A, Gasterstädt, J. & Adl-Amini, K. (2020). Die Feststellung sonderpädagogischen Förderbedarfs
    als institutionelle Diskriminierung? Eine Analyse der schulgesetzlichen Regelungen. DGfE, Sektion
    Sonderpädagogik, Köln (Zoom).
  • Adl-Amini, K., Meßner, M. T. & Hardy, I. (2019). Fostering Reflection and Belief Change in Teacher
    Education: Simulation of Decision Making within Inclusive Education. ECER, Hamburg.
  • Adl-Amini, K., Meßner, M. T. & Hardy, I. (2019). Planspiel als Fördermethode der Reflexion von
    Lehramtsstudierenden zum Thema „Inklusion“. GOL-Tagung „Reflexivität in allen Phasen der
    Lehrerbildung“, Gießen.
  • Adl-Amini, K., Meßner, M. T. & Hardy, I. (2019). Planspiel als Fördermethode der Reflexionskompetenz
    von Lehramtsstudierenden von Inklusions- vs. Exklusionsentscheidungen. 33. Internationale Jahrestagung
    der Inklusionsforscher*innen, Berlin.
  • Adl-Amini, K., Meßner, M. T. & Hardy, I. (2018). Planspiel als Fördermethode der Reflexionskompetenz
    von Lehramtsstudierenden zum Thema „Inklusion“. Herbsttagung des Arbeitskreises Empirische
    Sonderpädagogische Forschung (AESF), Wuppertal.
  • Adl-Amini, K., Meschede, N. & Hardy, I. (2018). Peer Feedback im Lehramtsstudium: Förderung der
    professionellen Unterrichtswahrnehmung im Bereich lernbegleitender Diagnostik. 27. Jahrestagung der
    DGfE-Kommission Grundschulforschung und Pädagogik der Primarstufe, Frankfurt am Main.
  • Adl-Amini, K. & Vieluf, S. (2018). Symposium: Effects of Heterogeneous Abilities within German
    Classrooms on Teaching and Learning. 51. DGPs-Kongress 2018, Frankfurt am Main.
  • Adl-Amini, K., Decristan, J., Hondrich, L. A. & Hardy, I. (2018). Peer tutoring in primary science
    education: implementation fidelity and effects on learning in heterogeneous classrooms. 51. DGPs-
    Kongress 2018, Frankfurt am Main.
  • Adl-Amini, K. & Hehn-Oldiges, M. (2018). „Kategorisierung und Dekategorisierung“ –
    hochschuldidaktische Zugänge zur Reflexionskompetenz zukünftiger Lehrkräfte im Spannungsfeld von
    Normalität und Diversität. Internationale Jahrestagung der Inklusionsforscher_innen, Gießen.
  • Hehn-Oldiges, M. & Adl-Amini, K. (2018). „Zugänge zur Reflexionskompetenz zukünftiger Lehrpersonen
    im Kontext von Heterogenität unter Verwendung digitaler Lerneinheiten. Programmworkshop „Chancen
    Gestalten – Inklusionsorientierung in der Lehrerbildung als Impuls für Entwicklungsprozesse in
    Hochschulen“, Dortmund.
  • Meschede, N., Adl-Amini, K. & Hardy, I. (2017). „Ich sehe was, was du nicht siehst“ – Profitieren
    Studierende bei der videobasierten Unterrichtsanalyse von Peer Feedback? 26. Jahrestagung der DGfE-
    Kommission Grundschulforschung und Pädagogik der Primarstufe, Koblenz-Landau.
  • Meschede, N., Adl-Amini, K. & Hardy, I. (2017). Zur Bedeutung von Peer Feedback für die professionelle
    Wahrnehmung von Unterricht. 5. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF),
    Heidelberg.
  • Meschede, N., Adl-Amini, K. & Hardy, I. (2016). Selbstwirksamkeitserwartungen von
    Lehramtsstudierenden zum Umgang mit Heterogenität. Entwicklung eines Instruments und erste
    Ergebnisse. 25. Jahrestagung der DGfE-Kommission Grundschulforschung und Pädagogik der Primarstufe,
    Bielefeld.
  • Adl-Amini, K., Decristan, J., Hondrich, A. L. & Hardy, I. (2016). Umsetzung und Wirkung tutoriellen
    Lernens im naturwissenschaftlichen Grundschulunterricht. 4. Tagung der Gesellschaft für Empirische
    Bildungsforschung, Berlin.
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